Život s krive strane tračnica
Lady Bird, r. Greta Gerwig
-
.jpg)
Filmovi o odrastanju vjerojatno su stari koliko i sama filmska umjetnost. Fascinacija filmaša formativnim godinama protagonista sasvim je razumljiva. Posrijedi je dinamično razdoblje koje odgovara postuliranju različitih vrsta studija karaktera, u kojima se križaju društveni i psihološki čimbenici. Zbog naglaska na razvojni aspekt protagonista, ovakvi naslovi vole pregledne linearno-kronološke naracije jer najbolje postavljaju čvrste motivacijske parametre te transparentno pokazuju prepreke koje likovi prevladavaju i promjene s kojima se suočavaju. Jedna od filmašima dragih situacija jest seciranje odrastanja u učmalim provincijskim i malim sredinama suženih mogućnosti, često svjetonazorski i kulturno zatvorenih. Protagonisti se mahom ne uklapaju u svoju sredinu, posebice u vršnjačke supkulturne skupine, koje su strogo hijerarhijski određene prema principu (ne)popularnosti. Predmet njihove čežnje redovito su multikulturne, urbane, intelektualno i kulturno razvijene sredine, za koje vjeruju da u njima mogu ostvariti svoje aspiracije i potencijale.Nakon što odgledate film Lady Bird Grete Gerwing, neće vam biti teško uočiti da se sasvim uklapa u navedene žanrovske, tematske i formalne karakteristike. Djelo prikazuje segment odrastanja protagonistice Christine (Saoirse Ronan), samoprozvane Lady Bird, čiji auto-nadimak očito upućuje na njezine buntovničke i slobodarske sklonosti i nazore. Proces se vrši u glavnom gradu Kalifornije – Sacramentu, koji junakinja doživljava kao kalifornijski srednji zapad, iako s gotovo pola milijuna stanovnika uopće nije posrijedi toliko malo mjesto. Po pitanju srednjoškolskih odnosa, vjerojatno je nalik bilo kojem drugom sličnom okruženju u Sjedinjenim Američkim Državama. Radnja je strogo linearna, bez ikakvih sižejnih poigravanja. Djelo nema puno radnje, niti se želi iscrpljivati u postavljanju složene fabule. Narativna struktura je jednostavna i pregledna iz razloga što se želi stvoriti iluzija filmskog isječka iz života, koji na gledatelja treba djelovati neposredno, čemu doprinosi i spretan te nenapadan spoj humornog i patosa. U filmu se ništa pretjerano dramatično ne događa jer protagonistica možda više fabricira vlastite probleme nego što oni uistinu imaju životnu težinu.
.jpg)
Kad pobliže sagledate priču, možete uočiti nekoliko motivskih sklopova: nepopularna djevojka koja sebe doživljava buntovnom i drugačijom; istodobno bi htjela biti prihvaćena od bogatih i popularnih školskih kolega jer ona „živi s pogrešne strane tračnica“ pa se srami svoga radničkoga klasnoga konteksta; ima pretilu i dobru najbolju prijateljicu koju zanemaruje zbog novih prijatelja; maturalna zabava je neizostavan segment; doživljava roditelje kao teret iako oni nisu toliko loši koliko joj se čini. Gerwing se koristi setom nebrojeno puta viđenih motiva, pa se pitate u čemu je novina njezina ostvarenja i zašto je film uopće doživio jednoglasnu pohvalu kritike.Pretpostavljam da je kritiku osvojila činjenica da djelo, unatoč brojnim predvidljivim i stereotipnim situacijama, djeluje iskreno i nenamješteno te gledatelja nepretenciozno smješta u vidokrug sasvim prosječne protagonistice i njezinih aspiracija. Međutim, postavlja se pitanje je li to dovoljno za dobro ostvarenje. Lady Bird je zanatski korektno skrojeno djelo u kojem redateljica spretno vodi radnju, kloni se melodramatičnih i patetičnih rješenja te cjelinu prožima vedrim humorom, dok su dijalozi poprilično dobro skrojeni. Premda, dok gledate film, svjesni ste da ste sve to nebrojeno puta već mogli vidjeti u različitim inačicama.
.jpg)
Gledatelju nije uvijek sasvim jasno protiv čega se Lady Bird buni i što joj tako silno ne odgovara, osim što je grad dosadan i neinspirativan, a istočna obala preko cijeloga kontinenta stoji daleka i sama. Opaska o životu s krive strane tračnica očito upućuje da se srami svoga porijekla i obitelji te naivno vjeruje da je s druge strane život uvijek i redovito bolji. Možda je smisao upravo u tome što junakinja niti sama nije svjesna što želi i protiv čega se buni i bori, s obzirom na to da brojni njezini vršnjaci u svijetu žive u gorim uvjetima te su suočeni s teškim egzistencijalnim situacijama. Stoga se postavlja pitanje na temelju čega bi netko trebao suosjećati s njom.U djelu se javljaju dva zanimljiva momenta. Jedan je škola, a drugi odnos s obitelji, napose s majkom. Škola je katolička i privatna, a takav odabir roditelji pravdaju sigurnošću svoje kćeri koja neće biti izložena potencijalnom nasilju kao što je to često slučaj u državnim školama. Na plakatu filma jasno uočavamo dva motiva – protagonisticu u bližem planu te u pozadini i izvan fokusa križ na zidu. Već je time naznačeno seciranje njezine intime te odnosa, kao i religijski kontekst u kojem odrasta. Međutim, plakat nas navodi na krivi trag jer o tome Gerwing ne progovara previše, a sama škola nije toliko zatvorena i konzervativna koliko se na početku naznačuje.
.jpg)
S druge strane, posrijedi je prikaz prosječne američke radničke obitelji, umjereno liberalne, koju karakterizira ambivalentan odnos na relaciji majke i kćeri. Posrijedi je također jedan od učestalih filmskih toposa, no njegovu je dinamiku redateljica bolje prikazala nego proces odrastanja same Christine, u čemu je veliku pomoć imala i u izvrsnima Laurie Metcalf i Saoirse Ronan. Njihova isprepletenost te potreba za pažnjom uvjerljivo je dočarana u završnici, iako je motiv majčinih nedovršenih pisama ipak za nijansu prepatetičan.© Dejan Durić, FILMOVI.hr, 19. veljače 2018.
