Potresno svjedočanstvo o razornosti rata i njegovim posljedicama
Riječki filmski forum, Za Samu (For Sama), red. Waad Al-Khateab, Edward Watts
-
.jpg)
Riječki filmski forum manifestacija je koja je zamijenila Riječki filmski festival koji je odgođen ranije ove godine zbog pandemije koronavirusa, a samu filmsku manifestaciju službeno je otvorio iranski film Za Samu Waade al-Kateab i Edwarda Wattsa u produkciji britanskog Channela 4 i ITN produkcije. Među mnogobrojnim nagradama, film je dobio i istaknutu nagradu Zlatno oko Filmskog festivala u Cannesu, BAFTA nagradu za najbolji dokumentarni film, nagradu festivala u Amsterdamu, Al Jazeera nagradu, a bio je i nominiran za najbolji dokumentarni film na Oscarima ove godine.Waada al-Kateab pseudonim je sirijske aktivistice i novinarke koja je za svoje izvještavanje o stanju u Siriji dobila i nagradu Emmy 2016. godine, a koristi ga ne bi li zaštitila identitet vlastite obitelji. Za Samu je njezin dugometražni prvijenac, uz drugog režisera, nagrađivanog britanskog redatelja Edwarda Wattsa, koji je za film Escape from ISIS - koji govori o maltretiranju žena pod stegom Islamske države, dobio također brojne nagrade.
.png)
Za Samu je 95-minutni dokumentarni film koji prati situaciju u Siriji od početka ustanka protiv Asada do početka 2016. godine i evakuacije. Sirijski ustanak protiv režima Asada započeo je u gradu Aleppu koji je smatran pobunjeničkom utvrdom.Već na samome početku Waada al-Kateab, koja je ujedno i redateljica, kao naratorica se obraća svojoj kćeri Sami, no i gledatelju. Tako govori o životu u Aleppu te trenucima radosti i sreće kad je zatrudnjela sa Samom. Waada je novinarka, a njezin muž je liječnik, stoga pratimo njihov život i preživljavanje građanskog rata u Siriji.
Cijeli film snimljen je jednostavnom digitalnom kamerom, iz ruke. Stoga trenuci eksplozija, odnosno bombardiranja grada donose vrlo realističnu kameru koja se gotovo cijelo vrijeme trese. Tek u trenucima razgovora i ostalim situacijama među sugovornicima kamera je mirna, a slika je čista i jasna.
.png)
Kroz cijeli film, u konstantnoj su naizmjeničnosti trenuci naoko normalnoga života u pobunjeničkom gradu te trenuci kaosa, bombardiranja i uzbune. Takva konstrukcija naracije donijela je svojevrsnu dinamiku priče. Waada al-Kateab ujedno je i naratorica te snima kamerom sve što se događa, a povremenom ulogu naratora preuzimaju i snimani sugovornici kad sudjeluju u razgovoru i iznose svoja razmišljanja, stavove i osjećaje glede situacije u kojoj se nalaze i života u takvoj situaciji.Trenuci Waade sa suprugom liječnikom, no i trenuci sa snimanim sugovornicima, potpuna su opozicija trenutnoj i neizvjesnoj situaciji u kojoj se nalaze. Upravo oni dokaz su i pokazatelj kako usprkos stalno prisutnim zvukovima bombardiranja i rušenja infrastrukture grada, Waada, njezin muž i ostali sugovornici ipak uspijevaju koliko-toliko ostati pribrani i staloženi. Miješanjem ozbiljnog tona i onog jednostavnog, životnog i svima znanog, moglo bi se i reći kako se doima da su likovi već pomalo otupjeli na zvukove vojnih aviona, bombardiranja i zvukove zapomaganja ranjenih. No, naučili su živjeti u situaciji koju sami nisu odabrali nego im je nametnuta zbog pobuna te ruskih aviona koji nadziru nebo nad gradom.
.png)
Kad spominjemo nebo, treba nadodati da osim spomenute kamere, primjetni su i dobri kadrovi korištenja drona koji se dižu s ulica grada Aleppa iznad, ne bi li ponekad prikazali cijelu ulicu okomito, no i dali gledatelju panoramski zahvat potpuno destruiranog grada, onog koji je uprizorenje postapokaliptičnog stanja grada.U takvom, potpuno razrušenom gradu Waada te ostali u stambenoj zgradi pokušavaju održavati svakodnevicu i normalan život, stalno se pribojavajući eksplozije u njihovoj blizini. Promotrimo li film od samoga početka, jasno je da su bombardiranja u gradu, no ne uvijek u blizini Waade i ostalih sustanara i sugovornika. Kako vrijeme odmiče, tako se i eksplozije približavaju njima - od susjedne zgrade do trenutka kad je bombardiranje uz samu zgradu i do trenutka kad trče kroz prašinom okupane hodnike zgrade pribojavajući se za vlastitu glavu.
.png)
Kamera koja se trese u trenucima trčanja i spašavanje od posljedica urušavanja uslijed zračnog udara svakako (pri)donosi realističnosti filma. Ipak, ono što najviše ističe realističnost filma jesu ranjeni u bolnici, njihovo zapomaganje te naturalistički prizori tragova krvi duž cijele bolnice. Zamjetni trenuci realističnosti koji ne ostavljaju gledatelja ravnodušnim jesu i trenuci oživljavanja novorođenčeta, trenuci zapomaganja majke nad mrtvim djetetom te trenuci u kojima i najmlađi imaju traumatsko iskustvo gubitka nekog od člana obitelji zbog ratnoga stanja u gradu. Ti elementi oni su koji daju neospornu kvalitetu ovom dokumentarnom filmu. Majke, a posebice djeca, onaj su faktor nevinosti koji i dalje stradava u ratu. U filmu Za Samu djeca su posebno istaknuta, manje prikazivanjem njihovoga stanja u trenutku panike i kaosa, a više u trenucima svakodnevice, dječje igre i smijeha. Oplemenjivanjem filma takvim trenucima jasno se nazire suštinska poruka filma i kritika rata.Novinarka i naratorica Waada vlastitom digitalnom kamerom bilježi svoju svakodnevicu i sve što se zbiva oko nje. U samom filmu jasno možemo vidjeti kako je svoje snimke stavljala na internet i postajali su viralni, s više od 60 milijuna pregleda. Ipak, tako golemi auditorij koji je pratio njezino izvještavanje iz ratnoga Aleppa nije natjerao nekoga da i djeluje, nego su sami stanovnici toga grada morali izdržavati tešku situaciju. U toj ratnoj situaciji, posve je jasno da novinarka ostaje u Aleppu zbog svoje kćeri, jer grad je to i mjesto na kojem su se ona i muž odlučiti skrasiti i osnovati obitelj, a imaju i dom s prekrasnim vrtom koji gledateljima pokazuje.
.png)
Ono što se izravno nadovezuje na to jest činjenica i da kasnije, pred sam kraj filma, naratorica ukazuje na stalno prisutnu dilemu ostati ili otići te pitanje što je zapravo trebala napraviti sa svojim mužem. Ostankom u Siriji, njezin muž kao liječnik, kako sam ističe, pomogao je dnevno tisućama ozlijeđenih i ranjenih nedužnih civila. Izdržavajući situaciju, Waada se brinula o svojoj kćeri, a ujedno je njezinim ostankom i svijet dobio vjeran dokument ratne stvarnosti i testament ljubavi, požrtvovnosti u kataklizmičkim uvjetima građanskoga rata u Siriji.Na samom kraju filma, dirljiv je rastanak obitelji s prostorom koji je trebao (p)ostati njihovim domom dugoročno, no to se nije ostvarilo. Bol zbog gubitka doma i ljubav prema domovini i vlastitome gradu osjetna je u posljednjim trenucima boravka Waade u dvorištu doma, onom kad uzima cvijet kao jedini živi plod Aleppa, onaj koji će cvjetati negdje drugdje, no bit će stalni podsjetnik na Alepp kao junački grad zaboravljen u očima svjetske javnosti. Osim ubranog cvijeta iz vrta doma u Allepu, simboličan je signal ljubavi prema domovini i gradu i miris drugog djeteta koji Waada osjeti prilikom poroda, jer kako kaže, ono ima miris Aleppa. Dakle, miris djeteta i ubrani cvijet simbol su ljubavi prema domovini i izgubljenome gradu te su začetak novog života, onog u daljini, ali i podsjetnik na ono izgubljeno.
.jpg)
Korištenjem ranije prikazanog video-materijala koji je sažeti osvrt na dokumentirani život Waade i ostalih sugrađana, još je jednom stavljen naglasak na realističnost filma koji izaziva empatije, posebice zbog nemogućnosti ostanka u vlastitome domu i vlastitome gradu te zbog ranjenih nedužnih civila. Ljubav prema gradu ostaje, kao i ljubav prema domovini. Sjećanja blijede, no cvijet budućnosti i drugo dijete miris su još uvijek Waadinog neprežaljenog doma – Aleppa. Za Samu je film za sve Same ovoga svijeta, kao i njihove požrtvovne majke i očeve, a služi kao potresno svjedočanstvo o razornosti rata i njegovim posljedicama na uvijek one nedužne.
© Ervin Pavleković, FILMOVI.hr, 22. prosinca 2020.
Piše:
ErvinPavleković
