Prirodna raskoš, dramaturška praznina i propuštena prilika za eko-triler

Untamed, mini-serija, SAD, Netflix, 2025.

  • Untamed (2025) se otvara spektakularno: dvojica penjača penju se uz El Capitan u američkom nacionalnom parku Yosemite te tijekom uspona doživljavaju određene poteškoće, no niti približne izazovne kao tijelo koje je skočilo/palo s litice te se velikom brzinom sudarilo s jednim od penjača. Nakon ovoga iznenađujućega trenutka neće biti teško pretpostaviti da je raskošno producirana serija od šest nastavaka autora Marka L. Smitha (The Revenant) i Elle Smith temeljena na povezivanju dviju komponenti: kriminalističkoga zapleta te zapanjujuće lijepe prirode. Ostvarenje ne povezuje kriminalističko s ekološkim i/ili ekokritičkim razmatranjima, što bismo eventualno mogli očekivati zbog specifičnoga mjesta radnje, nego pejzaž biva korišten kao egzotična i uzbudljiva kulisa. Ona treba pomoći da gledatelji ne primijete dramaturške propuste u djelu, dok cjelina ostaje sasvim društveno nerelevantna, zadovoljavajući se porivom da zabavi gledatelje sklone zamršenim misterijima koji su isprepleteni oko kakvoga ubojstva.

    Problem današnje serijalne produkcije proizlazi iz hiperprodukcije pa kvalitetna televizija postaje prazan termin, čijem zalazu upravo svjedočimo. Serije su preuzele primat od mainstream filma jer su bile tematski i formalno izazovnije, dok je primjerice Hollywood počivao na potrošenim i zlorabljenim šablonama. Nažalost serijale kao da su načinile puni krug pa ponovno postaju predvidljive te se koriste istrošenim fabularnim i narativnim sklopovima, koje se u pojedinim žanrovima neambiciozno recikliraju.

    Priča Untamed tako ponešto predvidljivo kreće od učestaloga koncepta lika u krizi. Žensko tijelo koje se strmoglavilo s El Capitana pripada nepoznatoj osobi pa je označeno kao Jane Doe, a posrijedi je ime i prezime koje se daje umrlim ženskim osobama, čiji se identitet ne može utvrditi. Tu na scenu stupa specijalni agent Kyle Turner (Eric Bana), kojega upošljava nacionalni park koji ima vlastite snage sigurnosti i reda. Poziv vezan uz nesreću protagonistu prekida druženje sa sinom Calebom, što je važan motiv u priči, čija je svrha postizanje plot twista u maniri The Sixth Sense (1999) i The Others (2001), samo s manjim učinkom iznenađenja jer gledatelj puno prije otkrića naslućuje o čemu je riječ. Kyle je izvrstan u svom poslu, no problematičnoga je ponašanja: odveć pije, slabo spava, propali je obiteljski čovjek, koji ne sluša nadređene te nikako nije timski igrač pa je vrlo kritičan prema kolegama i njihovim (ne)sposobnostima. Osim nadređenoga mu Paula Soutera (Sam Neill), koji pazi na njega da ne upadne u prevelike nevolje, za vratom mu puše ravnatelj parka Lawrence Hamilton (Joe Holt), kojem je na prvom mjestu javna predodžba parka te uklanjanje mogućnosti da broj posjetitelja zbog sigurnosnih problema opadne, što u konačnici znači i manju zaradu. Tim više što, slijedeći utabane žanrovske konvencije, postoji neriješeni slučaj iz prošlosti, na kojem je Turner također nekoć radio, a mogao bi biti povezan u nekoj mjeri s novonastalom situacijom.

    Lik u krizi predstavlja jednu od temeljnih i najčešće korištenih šablona televizijske dramaturgije, koji može biti efektno iskorišten ako se scenaristi potrude oko priče te dobro i originalno osmislite preokrete u istoj. Untamed zaplet pak slaže odveć predvidljivo i šablonski, vjerujući da će cjelinu iskupiti živopisno mjesto radnje. Kyle Turner nije osobito maštovito i originalno osmišljen lik, no prošao je bolje od svojih pobočnika, možda i stoga što je glumačka kreacija Erica Bane poprilično solidna (Black Hawk Down, Hulk, Munich, Troy). Smithovi u duhu političke korektnosti rasno profiliraju sporedne likove. Ravnatelj je parka, inače sasvim statičan i klišeiziran lik nadređenoga koji isključivo misli na novac i imidž u javnosti, Afroamerikanac, a agentova pobočnica je latina.

    Naya Vasquez (Lily Santiago) mlada je i vrijedna policajka iz Los Angelesa, koja je s djetetom odlučila napustiti opasan velegrad te daleko u provinciji započeti novi život. Njezina drugost odmah je na početku podcrtana strahom od konja, što tijekom radnje uspijeva prebroditi pa posljednja epizoda završava prizorom Naye koja sama jaše šumskim bespućima parka, čime se naglašava njezina naturalizacija s prostorom i zajednicom. Protagonistica je još jedan lik u krizi jer bježi od bivšega supruga i policijskoga partnera, koji ne samo da je nasilan nego je činio i etički upitne radnje na radnom mjestu. Nije teško pretpostaviti da će je problematičan muškarac pratiti u novo okruženje te nastojati pomutiti njezin mir u dramaturški suvišnom i predvidljivom podzapletu, odnosno fabularnom luku, koji nepotrebno opterećuje priču te niti malo ne doprinosi njezinom ritmu i razvitku.

    Fabularni luk vezan uz Turnera i bivšu mu suprugu Jill Bodwin (Rosemarie DeWitt) ima za cilj cjelinu opskrbiti snažnijim dramskim akcentima, no ostavlja dojam da scenaristički dvojac nije znao kako bi fabularni luk zaokružio pa često tone u nepotrebni sentimentalizam te retardira radnju. Podzaplet s hipijima očito nije mogao biti izostavljen jer uvijek kada se radnja odvija u idiličnoj i naoko netaknutoj prirodi, potrebna je skupina ljudi koja će tamo doći kako bi živjela u dosluhu sa sobom i okruženjem, a daleko od korumpirane urbane civilizacije, koje je izgubila svoju neposrednost i kompas. Ujedno koristi kako bi se zaplet dodatno zakomplicirao motivom trgovine drogom.

    Scenaristički se dvojac naposljetku muči kako da adekvatno rasplete misterij ubojstva te ga poveže sa slučajem iz prošlosti te proizvodnjom i distribucijom narkotika. Turnerov primarni sumnjivac je zaposlenik parka Shane Maguire (Wilson Bethel), no kako i sami znate, onaj na koga prvo padne sumnja nikada se ne pokaže kao počinitelj. U tom trenutku Smithovi se odlučuju za vratolomni plot twist koje je nemotiviran, što posljedično rezultira manjkom uvjerljivosti.

    Iznenađuje i što su sporedne glumačke kreacije podosta neuvjerljive, posebice u slučaju Lily Santiago, Joea Holta i Josha Randalla, što dodatno umanjuje vrijednost cjeline koja je u spretnijim rukama možda mogla prerasti u intrigantan eko krimić.

    ©Dejan Durić, FILMOVI.hr, 5. listopada 2025.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji